Derékfájdalom gyógyítása az elkopott gerinc regenerálásával

A regeneratív medicina újfajta, innovatív kezelési lehetőségeket kínál az elkopott/elhasználódott gerincből származó fájdalmak csillapítására. A regeneratív medicina az emberi sejtek, szövetek lehetőség szerinti „helyreállításával” és a normális funkció/működés visszaállításával foglalkozik. A kezelés részeként a betegtől származó bioaktív anyagokat, vagy őssejteket juttatnak vissza az elhasználódott területekre, ahol azok kifejtik hatásukat és beindítják a gyógyulási folyamatot.

A gerinc elhasználódása napjainkban népbetegség, mely érinti a gerinc ízületeket, szalagokat, porckorongokat is. A sok évtizedes elhasználódás állandó derékfájdalom kialakulásához vezethet, melynek kezelése súlyos esetekben nehézkes. Ezekre az esetekre vezették be a vérlemezke-gazdag vérplazma (platelet-rich plasma, PRP) használatát, mely már hazánkban is elérhető.

Vérlemezke-gazdag vérplazma (platelet-rich plasma, PRP)

A kezelés során saját vért vesznek a betegtől, melyet utána speciális körülmények között (steril, egyedi kit) lecentrifugálnak és kivonják belőle a vérlemezke-gazdag részt. A kezelés lényege, hogy ez a vérlemezke-gazdag rész bioaktív fehérjékben is gazdag, melyeket a gerinc ízületeihez és szalagjaihoz juttatva a szervezet regenerálódását segítik. A szervezetbe való visszajuttatás egy vékony tű segítségével történik ultrahang vagy röntgen ellenőrzés mellett.

A kezelés nagy előnye, hogy ambulánsan is végezhető, tehát nem igényel befekvést. Idegen anyag nem kerül a beteg szervezetébe, hiszen a saját vérből kivont koncentrátumot juttatják vissza, valamint lehetőséget ad a szervezet „öngyógyító” folyamatainak beindítására.

Hol érhető el hazánkban?

A kezeléshez használt steril, egyedi kit ára miatt csak magánellátás keretein belül érhető el. A beavatkozás előtt idegsebészeti szakorvosi vizsgálat szükséges a derékfájdalmak okának megállapítására, hogy a kezelés elvégezhető-e.